Želite da javno iznesete nešto što vas veoma zanima. Ili prosto hoćete da unapredite veštinu pisanja i da se čuje za vas na Internetu. Pokrenite blog!
1. Odredite temu o kojoj želite da pišete
Možda ste doktorant sa željom da podelite svoje istraživanje sa drugima ili vam treba predah – želite istraživati i neke druge zanimljive nauke. U vama možda čuči talentovani naučnik koji želi da napravi profil i bude poznato ime u svetu nauke. Razmislite o tome kome se obraćate svojim pisanjem – bilo da se radi o potencijalnim saradnicima, poslodavcima ili običnim ljudima. Svoje ciljeve sažmite u rečenici ili dve i zapišite ih pre nego što nastavite da pišete.
2. Pokrenite blog
Platforma koju ćete koristiti uglavnom zavisi od tipa postova koje planirate pisati. Ako planirate duže postove, klasična bloging platforma poput WordPress-a bi vam najbolje odgovarala. Za kraće, sažete postove ili postove koji sadrže više slika, koristite Tumblr. Igrajte se, birajte načine i forme kako biste želeli da izgleda vaš blog. Proces je zabavan, ali ne odugovlačite.
Ne dopustite da vas dugo biranje odvratiti od pisanja tekstova.
3. Možda da se priključite nekoj mreži?
Primetno je da puno dobrih naučnika piše blog na blog mrežama, a ne na svojim web stranicama. Veoma je važno biti deo blog mreže. Tako stičete nove kolege koje su tu da pomognu, poguraju kad treba, daju vetar u leđa, ali i potencijalne čitaoce vaših pisanija.
Poziv da se pridružite nekoj mreži dolazi onda kad ste već stekli određenu reputaciju, a pokretanje sopstvenog bloga će vam osigurati prostor da smislite kako ćete i šta dalje.
Ako krenete sami, bez blog mreže, prednosti su sledeće: nemate rokove, imate prilike da eksperimentišete, mogućnost da kontrolišete stvari (npr. moderacija komentara).
4. Pisanje
Najuspešniji blogovi koriste niše i uglavnom rade po tom principu. To pretpostavlja da u njima pišete o svom istraživanju, bavite se određenim područjem nauke, iznosite puno detalja ili smislite jedinstveni način pisanja na temu koja je već bila tema drugih blogera.
Ako se odlučite da budete „osoba za pomoć“ za određenu vrstu naučnog polja, vrlo je verovatno da ćete povećati publiku.
5. Koristite Internet ispravno
Internet je fantastično mesto, iskoristite ga na najbolji način. Navedite linkove izvora, novinskih članaka i blogove drugih ljudi ako ste ih koristili u svom pisanju.
Takođe, koristite slike ili video zapise jer su nekad bolji način za komunikaciju od reči. Činjenica je da imate neograničen prostor online, a nemate brojač reči. Međutim, iako možete ići u dubinu u razmatranju problema, pišite kratke tekstove (u slučaju kad tema ne traži neko preterano istraživanje).
Nemojte pisati esej samo zato što imate priliku za to.
6. Napišite dobre naslove i počnite da učite SEO optimizaciju
Ako želite da ljudi čitaju ono što ste napisali, naterajte ih da to i žele. Pošto ste dobro proverili napisani tekst, nemojte ukucati bilo koji naslov koji vam padne na pamet. Zapitajte se da li biste vi kliknuli na link koji se bavi isključivo naslovnom temom (budite iskreni).
Ako je odgovor negativan, promenite naslov. Često su dobri oni naslovi koji svojim opisom čitaocu pružaju tačno ono što očekuje. Razmislite o ključnim rečima u tekstu.
Pročitajte neki profesionalni SEO kurs, poput ovog na linku.
Važnije je da čitalac zaista želi da pročita vaš rad, ali ne puko udovoljavanje Googlu i njegovoj reputaciji. Naravno bez SEO kanala vaš blog će biti nevidljiv i dramatično važno je da vam prva investicija znanja o internet marketingu bude iz SEO polja.
7. Promovišite blog
Napisali ste svoj prvi post, osmislili pažljivo naslovnu stranicu i kliknuli na „post“.
Nema opuštanja.
Bez promocije, samo će ga vaša porodica pročitati. U idealnom slučaju, pošto ste već na Facebooku i Twitteru, podelite svoj rad s osobama koje poznajete.
Nemojte oklevati da pošaljete post na timeline određenih ljudi (onih za koji mislite da će biti zainteresovani – isto tako, nemojte zameriti ako ne dobijete nikakav odgovor).
Vredno je pažnje i da se prijavite na „naučni blog agregator“ (recimo scienceseeker.org) ili na bilo koji drugi koji se bavi određenom granom nauke.
Oni možda nemaju neki veliki saobraćaj kroz mrežu, ali će vam pomoći da budete primećeni u naučnoj zajednici.
8. Ne kradite slike
Iako ste „samo“ bloger, to ne znači da ne morate navoditi izvor slika koje stavljate. Postoji srećom mnogo načina kako možete pronaći slike koje biste koristili, a da ne morate platiti niti da kršite zakon.
Pretraživanje licenciranih fotografija (Creative Commons, CC) preko Flickra ili Googla je jedna od opcija, ali proverite da li ispunjavate sve specifične uslove za CC.
To se odnosi najčešće na kreditiranje autora slike, vidljivost i navođenje tipa licence. Možda nećete moći menjati sliku. Ako pronađete nešto što nije dostpuno preko CC, uvek možete pitati vlasničke agencije.
Autori mogu biti počastvovani što želite da koristite i delite njihov rad, ukoliko ga koristite za vaš lični blog.
Wikipedia i Francuska biblioteka poseduju mnogo javnih domena sa slikama koji su dostupni za ponovno korišćenje. Wellcome Images sadrži hiljade slika iz domena istorije.
9. Odlučite kakva će biti strategija komentarisanja
Diskusije i rasprave u vezi blogova u novije vreme su prešli na društvene mreže.
Međutim, kad-tad ćete morati razmisliti o tome kako ćete se nositi sa komentarima.
Planirajte svoju Fejsbuk strategiju http://samoobrazovanje.rs/facebook-kursevi/.
Hoćete li ih limitirati i ograničiti pre ili nakon što se pojave na postu? Bacite pogled na to kako su rešene situacije sa komentarima na drugim blogovima koje znate.
„Pozajmite model“
Ne dopustite nasilničko komentarisanje od strane onih koji misle da imaju pravo da svašta pišu i time pokvare i upropaste sve ono lepo što ste napisali u blogu!
Vaš blog je vaš online dom. Ako želite da ljudi poštuju određena pravila, imate pravo to od njih zatražiti ili ih zamoliti da izađu.
10. Ne budite dosadni
Nekad vam se ne piše, i to je u redu (samo da ne bude često). Ako se desi da se „zaglavite“, postujte nešto malo: neku finu sliku ili video, s nekoliko reči objašnjenja.
Neka vam bude izazov da napišete par reči u određenom vremenskom razdoblju (ima ljudi koji to rade kao np. #madwriting na Twitteru).
11. Šta još raditi (preporuke) …
• Napravite niše.
• Iskoristite slike i video koji su vam drugi poslali na post.
• Potražite lektora. Lektorisanje teksta daje posebnu ozbiljnost.
• U vašem umu zamislite sliku bloga kao prijatnog razgovora, konverzacije. Ne mislite da je blog nekakav „zaključak“ ili „završna reč“.
Šta ne raditi (ne preporučuje se) …
• Neovlašćeno koristiti fotografije drugih ljudi.
• Oklevati da se reklamirate i delite informacije o vašem blogu preko društvenih mreža.
I onda treba puno truda, ali i malo sreće. Post za postom, status za statusom, komentar za komentarom, link za linkom i vaš naučni blog počeće da živi, raste, a za one čiji sadržaji stvarno vrede postaće nezaobilazno naučno mesto u niši!